head-line2

על קצה הקרחון

מאת אריאל ברונשטיין

חלק ניכר מחבל הארץ שחוקר הארצות מגלן העניק לו את שמו - פטגוניה שוכן בארגנטינה. מדובר באזור בו טבע פראי ונופים עוצרי נשימה. כמה מאות קרחונים גולשים מפסגות האנדים וכך נוצר שדה קרח שהוא הגדול בעולם מלבד זה של אנטרקטיקה. טיול בארגנטינה הוא הזדמנות לבקר בקרחונים מלכותיים מן הידועים ביותר בעולם. פארק הקרחונים (פארק עצום מוכר כאתר מורשת עולמית) הוא אתר שאין לוותר עליו, שם ניתן להפליג על פני אגם ארגנטינו אל קרחון אופסלה. מנקודה אחרת בפארק תצפית מקרוב על קרחון פריטו מורנו המפורסם, "הקרחון המתנפץ" על קולות הרעם הנשמעים ממנו וגושי הקרח הנופלים משפת הקרחון אל האגם.

 

קרחוני ענק גולשים אל ארגנטינה מכיפת הקרח בהרי האנדים
אחת האטרקציות הידועות ביותר של חבל הארץ המוכר בשם פטגוניה, על חלקיו בארגנטינה ובצ'ילה, הם שדות הקרח. מדובר למעשה בקרחוני ענק אשר חלקם פונים אל עבר האוקיאנוס האטלנטי וחלקם מזינים אגמים ציוריים אשר סביבם נוף של טבע בלתי מרוסן, הרים, יערות, נחלים, מפלי מים ושלל בעלי חיים.
כיפת הקרח בפסגות האנדים היא הגדולה ביותר בעולם מלבד זו של אנטרקטיקה. טיול לארגנטינה מעניק הזדמנות לחוות מקרוב אחת מן התופעות המלכותיות והמרגשות ביותר שעל פני כוכב הלכת שלנו, מעל ל300! קרחונים, רבים מהם בתחומי "פארק הקרחונים" (Parque Nacional Los Glaciares) שם גם הקרחון המפורסם ביותר, קרחון פריטו מורנו (Perito Moreno) אשר זכה לכינוי "הקרחון המתנפץ".

%d7%a7%d7%a8%d7%97%d7%95%d7%9f-%d7%9c%d7%9e%d7%90%d7%9e%d7%a8
"קרחונים חשובים"
כ 40% משטחו העצום של פארק הקרחונים (המוגדר אתר מורשת עולמית) מכוסה קרח. מאות קרחונים בפארק, רובם באזורים אשר אינם נגישים למבקרים. רובם פונים אל עבר האוקיאנוס האטלנטי ושבעה מזינים את האגמים שבפארק, ביניהם "אגם ארגנטינה" (Lago Argentina) שהוא, כפי ששמו מרמז, הגדול ביותר במדינה.

מבין מאות הקרחונים בארגנטינה ישנם כמה עשרות הנחשבים "גדולים" או דווקא "חשובים" בשפת המקום. הקרחון הגדול ביותר, אטרקציה מומלצת בכל טיול לדרום אמריקה, הוא קרחון אופסלה (Upsala), אורכו 60 קילומטרים ורוחבו כעשרה קילומטרים. קרחון אופסלה הוא אחד מאלה המזינים את אגם ארגנטינה וניתן לשוט אליו בסירה במסלול זיגזג בין גושי קרח הצפים באגם. שפת הקרחון מזדקרת לגובה של כמה עשרות מטרים מעל לפני האגם, מחזה מעורר השראה כששוהים בצל הקרחון ממש.

 

הקרחון המתנפץ
אולי הקרחון המזוהה ביותר עם ארגנטינה, אחד הקרחונים המפורסמים בעולם, הוא קרחון פריטו מורנו (Perito Moreno) הקרוי על שמו של פרנסיסקו פסקסיו מורנו, שמיפה וחקר את האזור בסוף המאה התשע עשרה.

קרחון פריטו מורנו זכה לכינוי "הקרחון המתנפץ" בשל קולות נפץ עזים הבוקעים ממנו בשל מגע מי האגם עם הקרח. מי שממתין בסבלנות (או מי שאיתרע מזלו ואך הספיק להגיע ולשלוף מצלמה) יזכה לראות גושי קרח גדולים נבקעים ונופלים משפת הקרחון אל מי האגם.
הקולות וגושי הקרח הניתקים נגרמים משום שקרחון פריטו מורנו סוכר, לפחות חלקית, את אחת מזרועותיו של האגם. המים יוצרים לחץ על הקרח, חודרים אליו וגורמים לו להיבקע בקול. עובדה מרתקת אודות קרחון פריטו מורנו היא שמדובר באחד הקרחונים הבודדים בעולם ששטחו גדל ולא מצטמצם. מספיק שלג נופל על פניו ונדחס לכדי קרח כדי לפצות על הקרח הניתק ממנו ומזין את האגם שלמרגלותיו. הקרח המצטבר מאחורי הקרחון הוא הדוחף אותו במורד ההר, צבעו של הקרחון הוא כחול בשל החמצן הכלוא בו.

 

בסיס נוח לביקור בקרחונים
במהלך טיול לארגנטינה וצ'ילה, כזה שמטרתו לחוות מנפלאות פטגוניה, מומלץ להגיע אל העיר הקטנה קלפטה השוכנת בסמוך לאטרקציות המרכזיות של פרק הקרחונים. לשייט אל עבר קרחון אופסלה (עליו ניתן גם לצעוד) ניתן לצאת מנמל Punta Banderas במרחק 50 קמ' מקלפטה. נקודת תצפית מרהיבה אל קרחון פריטו מורנה שוכנת במרחק 80 קמ' מן העיר.
קלפטה עצמה היא עיר נעימה המציעה קולינריה מפנקת, בתי קפה מקסימים ומקומיים מסבירי פנים.
הקרחונים התכלכלים הם ללא ספק מן האטרקציות המרהיבות ביותר הממתינות למטיילים בפטגוניה אולם הם רק אחת מני רבות. פטגוניה היא חבל ארץ של טבע פראי זרוע הרים, גושי גרניט עצומים, אגמים קסומים, יערות שלל בעלי כנף וחיות אחרות.

טיול בפטגוניה בשילוב רכב שכור באגמים

מסע דרך הכביש היפה ביותר בעולם

אולי יעניין אותך גם

    • שם (*)

    • דוא״ל (*)

    • טלפון (*)